کوشش جانسون برای تصویب دقیقه نودیِ توافق برگزیت در مجلس انگلیس

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، نخست وزیر انگلیس و اعضای کابینه برای اولین بار از سال 1982 در یک روز تعطیل در مجلس حاضر شدند تا از توافقی که در مذاکره با بروکسل حاصل شده است دفاع نموده و آن را به تصویب برسانند.

کوشش جانسون برای تصویب دقیقه نودیِ توافق برگزیت در مجلس انگلیس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، قانون گذاران انگلیسی روز شنبه در مجلس گرد آمدند تا توافق به دست آمده بین دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا را به رأی بگذارند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، مجلس انگلیس برای اولین بار از سال 1982 جلسه خود را در روز تعطیل شنبه برگزار کرد که نشان دهنده اهمیت و فوریت تصمیم گیری درخصوص توافق برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) است.

رهبران احزاب مخالف دولت طی دو روز سپری شده از تنظیم این توافق در بروکسل، مخالفت خود را با آن اعلام نموده اند و امروز (شنبه) بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس کار دشواری در متقاعد کردن نمایندگان آن ها در مجلس عوام برای دادن رأی مثبت به این توافق پیش رو دارد.

جانسون روز شنبه، پیش از آغاز جلسه مجلس در روزنامه سان نوشت: امروز ما نمایندگان این فرصت را داریم که شما (مردم بریتانیا) را از داستان طولانی و بی سرانجام برگزیت خلاص نمایند و کشور را به پیش ببرند.

نخست وزیر انگلیس بارها اعلام نموده بریتانیا با توافق یا بدون توافق با بروکسل، اتحادیه اروپا را در تاریخ 31 اکتبر (9 آبان) ترک خواهد نمود. اکنون بسیاری از نمایندگان این نگرانی را دارند که حتی اگر به توافق جانسون در مجلس رأی دهند، زمان کافی برای اجرای سازوکارهای لازم برای اجرای برگزیت تا این تاریخ وجود نداشته باشد.

در همین خصوص، لوسیانا برگر، نماینده حزب لیبرال دموکرات در جلسه روز شنبه مجلس از جانسون شرح خواست که چگونه قانون گذاران می توانند به این توافق رأی دهند، در حالی که وزیر برگزیت دولت امروز صبح در برنامه ای تلویزیونی گفت هنوز ارزیابی مالی در خصوص این توافق انجام نشده است.

جانسون پاسخ داد: این توافق توسط افراد زیادی از جمله مارک کارنی رئیس بانک انگلیس مورد استقبال قرار گرفته است.

جرمی رایت نماینده حزب محافظه کار از رهبر حزب خود جانسون پرسید، ضروری است این شک در میان نمایندگان بین این دو اتنخاب از بین برود که توافق خوب رأی دهند یا آن را برای رسیدن به توافقی عالی به تأخیر اندازند.

جانسون پاسخ داد: این بهترین توافقی است که در شرایط فعلی می توان به دست آورد، اما قبول دارم مشکلاتی در آن وجود دارد.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال 1395 در یک همه پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای سال جاری تکمیل گردد، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در خصوص وضعیت رابطه سیاسی و مالی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

ترزا می نخست وزیر پیشین انگلیس سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به مجلس انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد سال جاری با اعلام شکست کوشش هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را گفت و 17 خرداد رسماً از سمت خود استعفا داد و متعاقبا بوریس جانسون سکان نخست وزیری را برعهده گرفت.

جانسون که پس از ترزا می به نخست وزیری رسید کوشش کرد با ایجاد اصلاحاتی در یکی از بندهای توافق قبلی در خصوص مرزهای ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، رضایت بروکسل و مجلس انگلیس را جلب کند.

روز پنجشنبه جان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا گفت، اتحادیه اروپا و بریتانیا توانستند در خصوص نحوه اجرای برگزیت به توافق برسند.

اگر امروز مجلس این توافق را رد کند، دولت انگلیس با چالشی جدید روبرو می گردد. زیرا در صورتی که طبق اعلام جانسون انگلیس بدون تصویب توافق در تاریخ معین شده از اتحادیه اروپا خارج گردد با شوک مالی و سیاسی شدیدی روبرو خواهد شد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 27 مهر 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 310

به "کوشش جانسون برای تصویب دقیقه نودیِ توافق برگزیت در مجلس انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش جانسون برای تصویب دقیقه نودیِ توافق برگزیت در مجلس انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید