تونی بلر: انگلیسی ها در یک همه پرسی جدید به ماندن در اروپا رای خواهند داد

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، نخست وزیر اسبق انگلیس برگزاری همه پرسی دوم را تنها راه برای خروج از بحران برگزیت دانسته وتاکید کرد که در این صورت محتمل ترین نتیجه ماندن در اتحادیه اروپا خواهد بود.

تونی بلر: انگلیسی ها در یک همه پرسی جدید به ماندن در اروپا رای خواهند داد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس در تبادل نظریی با ار ان دی آلمان به مسئله برگزیت در کشورش پرداخته و با توجه به آشفتگی های این بحران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا انگلیس فهم خود را از دست داده است گفت: سیاست ما یک آشفتگی صرف است و نمی توان آن را انکار کرد. محافظه کاران حداقل فعلا به یک حزب ناسیونالیست راست گرا تبدیل شده اند. حزب کارگر مانند گذشته تاریخی خود همچنان چپ گرا است. با برگزاری همه پرسی برگزیت سیاست ها از هم وا رفت. اما من به شما اطمینان می دهم که دیر یا زود ما خود را جمع و جور می کنیم چه برگزیت اتفاق بیفتد و چه عکس آن به وقوع بپیوندد.

وی در بخش دیگری از این تبادل نظر به مسئله غیر قانونی خواندن طرح تعلیق مجلس جانسون از طرف دادگاه عالی انگلیس پرداخته و گفت: این تصمیم گیری وسعت بحرانی که عرصه سیاسی ما گرفتار آن شده است را نشان می دهد. وقتی دولت به این ترتیب مغلوب می گردد نمونه ای بی سابقه است و این مسئله گزینه های بیشتر برای جانسون را محدود می نماید. در نهایت تنها یک راه وجود دارد که این ماجرا فیصله یابد و آن این است که مردم در یک همه پرسی دیگر درباره برگزیت رای گیری نمایند. بر خلاف سال 2016 این انتخاب حالا آشکار است، برگزیت تحت شرایط جانسون و یا باقی ماندن در اتحادیه اروپا.

تونی بلر درباره گزینه برگزاری انتخابات مجدد در کشورش نیز گفت: انتخاباتی با نام برگزیت اساسا اشتباه است. وقتی مجلس با این بحران مسدود شده است بنابراین باید در این باره از مردم سوال گردد. این یک مسئله ویژه و خاص است. این مسئله نباید با مسئله عمومی یک انتخابات مجلسی اشتباه گرفته گردد.

بلر در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید نمود که در صورت برگزاری همه پرسی مجدد، باقی ماندن در اتحادیه اروپا همچنان محتمل ترین نتیجه است. مردم تحت همه سردرگمی ها می دانند که برگزیت یک اشتباه است. اگر انگلیسی ها بعد از این همه هرج و مرج مجددا به برگزیت رای دهند افرادی مانند من خواهند گفت بسیار خوب. اما اگر ما تصمیم به ماندن در اتحادیه اروپا بگیریم من به شما قول می دهم که نفر بعدی که حتی خروج را به زبان بیاورد از شهر بیرون انداخته می گردد.

وی درباره شرایط حزبش (کارگر) نیز گفت: به نظر من این حزب جهت کاملا غلطی را در پیش گرفته. این حزب به سمت چپ افراطی متمایل شده و اعضای آن درک واقعی از نحوه کار سیاست و یا چگونگی پیروزی در انتخابات را ندارند. اما در دو تا سه سال آینده اتفاقات دیگری خواهد افتاد. حزب کارگر یا به یک موضع متعادل باز خواهد گشت و یا سیاست انگلیس اساسا از نو تنظیم خواهد شد. اگر دو حزب بزرگ انگلیس فکر نمایند که می توانند همچنان به این جهت ادامه دهند در یک مقطع تعیین شوکه خواهند شد.

وی در ادامه تاکید نمود که اروپا بدون انگلیس ضعیف خواهد شد. اگر ما در فرم مد نظر بوریس جانسون و در شکل بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک کنیم این روند به انعقاد توافق نامه با یک دولت ثالث مانند کانادا منجر می گردد. این یک تغییر وتحول گسترده برای اقتصاد انگلیس خواهد بود و این تغییر همچنین تاثیراتی بر اتحادیه اروپا خواهد داشت. در این صورت انگلیس خود را از نو مرتب می نماید، انگلیس کشوری قدرتمند است. پویایی طبیعی یک برگزیت سخت به شرایطی منجر می گردد که در آن ما با اروپا رقابت می کنیم و این یک مسئله است.

بلر در ادامه گفت که ما به یک ویژگی اروپا یعنی صبر احتیاج داریم. من می دانم که این روند بالاخره خاتمه می یابد، اما پیغام اصلی من این است که ما نمی توانیم تصمیم به این مهمی را بر مبنای بی صبری بگیریم، با این حس که ما عصبی شده ایم و به اندازه کافی زمان گذشته است. من این روانشناسی را می فهمم. اگر من در حال حاضر بخشی از دولت اروپایی بودم عمیقا دلسرد شده بودم. اما تنها با یک دید منطقی می توان به این کابوس برگزیت خاتمه داد.

تونی بلر در بخش دیگری از این تبادل نظر توضیح داد که برگزیت از نظر تاریخی و در دراز مدت نه به نفع اروپا و نه به نفع انگلیس است. ما در مراحل خاتمهی این بازی قرار داریم.اگر تعویق مجدد تاریخ برگزیت شکل گیرد من اطمینان دارم که ما در این مدت مسئله را حل خواهیم کرد.

وی درباره دوران نخست وزیری بوریس جانسون نیز گفت: او واقعا استرانژی ندارد جز اینکه به صورت روزانه آن را تغییر دهد. جانسون روی ببر برگزیت سوار است و او را به هر کجا ببرد می رود. او معتقد است که در صورت عدم اجرای برگزیت در تاریخ مقرر 31 اکتبر صدمه می بیند، چرا که افراط گرایان یک خروج به هر قیمتی را تنها راه فیصله یافتن این مسئله می دانند. اما جانسون باید بر اساس قانون تعویق تاریخ برگزیت را درخواست کند.

وی در ادامه درباره پوپولیسم روزافزون ابراز نگرانی نموده و گفت: مسلما همه جا در دنیا غرب جنبش های پوپولیستی سیاست را تغییر داده اند اما بیشتر این جنبش ها به یک فرد و یا یک دولت گره خورده اند. طبیعتا این ها گذرا هستند و می آیند و می روند. مشکل انگلیس این است که موج پوپو لیستی ما با هدف یک مفهوم سیاسی یعنی برگزیت در جریان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 265

به "تونی بلر: انگلیسی ها در یک همه پرسی جدید به ماندن در اروپا رای خواهند داد" امتیاز دهید

1 کاربر به "تونی بلر: انگلیسی ها در یک همه پرسی جدید به ماندن در اروپا رای خواهند داد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونی بلر: انگلیسی ها در یک همه پرسی جدید به ماندن در اروپا رای خواهند داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید