نگاهی به آخرین تحولات برگزیت، 41 درصد مردم انگلیس از استقلال ایرلند شمالی استقبال کردند

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، موضوع برگزیت اصلی ترین موضوع سه سال اخیر عرصه سیاسی انگلیس سبب تغییرات عمده ای در رویکرد احزاب و افکار عمومی شده است.

نگاهی به آخرین تحولات برگزیت، 41 درصد مردم انگلیس از استقلال ایرلند شمالی استقبال کردند

به گزارش، انگلیس از سال 2016 تاکنون با طوفان سیاسی شدیدی روبرو شده که چند کابینه را سرنگون و چند انتخابات زودهنگام را در پی داشته است.

نزدیک شدن تاریخ انتخابات زودهنگام پارلمانی انگلیس سبب شده تا طوفان برگزیت با سرعت بیشتری در عرصه سیاسی انگلیس به پیش رفته و تغییر رویکردها، انصراف و استعفا های متعدد و جنگ های لفظی و سیاسی بی شمار و سر ریز شدن اختلاف نظر ها به طیف گسترده ای از موضوعات از سیاست مهاجرتی تا اقلیمی و مدارس خصوصی را بر ویرانه مجلس این کشور برجای بگذارد.

سیر تحول موضع گیری احزاب انگلیسی در سال ها و به ویژه ماه های اخیر از نکات عمده و قابل توجه است. احزاب سیاسی انگلیس در کوشش هستند نقش موثری در آرایش سیاسی مجلس عوام متعاقب انتخابات 12 دسامبر (21 آذر) به منظور تاثیرگذاری بر روند برگزیت داشته باشند؛ تصوری که در هنگام تغییر رئیس حزب حاکم محافظه کار نیز وجود داشت.

تغییر رویکرد در حزب محافظه کار در بیش از سه سال گذشته بیش از سایر احزاب بوده است. دیوید کامرون، نخست وزیر محافظه کار وقت انگلیس که در کمپین باقی ماندن در اتحادیه اروپا فعالیت می کرد، ناچار به برگزاری همه پرسی خروج و کناره گیری از قدرت به دلیل رای 58 درصدی مردم انگلیس به این فرآیند شد.

اکنون محافظه کار ها اصلی ترین مدعیان برگزیت هستند.

حزب مخالف کارگر که جرمی کوربین، رئیس آن، منتقد اصلی اتحادیه اروپا بوده و همیشه این نهاد را به دلیل بوروکراتیک بودنش مورد نقد قرار داده و نزدیک به ایده فدراسیون اروپا می دانست در جولای سال جاری نشان داد که به ماندن در این اتحادیه تمایل دارد. این حزب در جولای سال جاری موضوع همه پرسی دوم را عنوان کرد.

لیبرال دموکرات اخیرا به حزب خواستار ابقا در اتحادیه اروپا مبدل شده است. به این معنی که در صورت رخ دادن گزینه بعید موفقیت آنان در تشکیل کابینه، آن ها روند خروج را معکوس خواهند کرد. انتظار می رود این حزب بعضی از کرسی های محافظه کاران در مناطق خواستار ابقا در اتحادیه را از آن خود کند.

حزب برگزیت تنها حزبی است که در سال های اخیر بر مواضع خود باقی مانده و تنها راه برون رفت از بحران سیاسی اخیر را خروج بدون توافق می داند.

حزب ملی اسکاتلند نیز در بحبوهه تحولات بر طبل استقلال می کوبد. ساکنان اسکاتلند در همه پرسی 2016 خواستار ماندن در اتحادیه اروپا بودند و اکنون با جدی شدن کوشش بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا خواستار استقلال هستند تا بتوانند به عنوان کشوری مستقل در چارچوب اتحادیه باقی بمانند.

احزاب پلاید کیمرو ولز و سبز نیز از دیگر احزاب خواستار ادامه حضور در اتحادیه اروپا هستند که اخیرا با لیبرال دموکرات ها برای حفظ 60 کرسی خود در مجلس توافق کردند تا بتوانند از این طریق مانعی در راستا تشکیل کابینه جانسون ایجاد نمایند.

حزب دی یوپی، یا همان اتحاد دموکراتیک ایرلند که خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپا است، رقیب سرسختی مانند شین فین، بزرگ ترین حزب ملی گرا و دومین حزب بزرگ ایرلند شمالی را در مقابل خود می بیند. این دو حزب با وجود اختلاف نظر در خصوص ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا در مخالفت با هر نوع مرز در دریای ایرلند توافق دارند.

برگزیت تاثیر مستقیمی بر افکار عمومی نیز داشته است. گذشته از کوشش اسکاتلند برای استقلال از انگلیس، مردم انگلیس اعلام کردند به جدایی ایرلند شمالی کمتر از خود موضوع برگزیت اهمیت می دهند. براساس نظرسنجی ها 41 درصد مردم انگلیس اعلام کردند از جدایی ایرلند شمالی ناراحت نمی شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 21 آبان 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 342

به "نگاهی به آخرین تحولات برگزیت، 41 درصد مردم انگلیس از استقلال ایرلند شمالی استقبال کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به آخرین تحولات برگزیت، 41 درصد مردم انگلیس از استقلال ایرلند شمالی استقبال کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید