گسترش همکاری های ایران و انگلیس در زمینه های فرهنگی و گردشگری

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، در دیدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سفیر بریتانیا در تهران بر گسترش همکاری ها در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی تاکید شد.

گسترش همکاری های ایران و انگلیس در زمینه های فرهنگی و گردشگری

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با راب مک کایر سفیر بریتانیا در تهران گفت: سطح روابط بین دو کشور ایران و انگلیس افزایش یافته است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

او توضیح داد: این سازمان وظایف و مسئولیت های فرهنگی (میراث فرهنگی) و مالی (گردشگری و صنایع دستی) دارد، برهمین اساس موضوعات مختلفی برای همکاری و تعامل بین دو کشور وجود دارد.

مونسان با اشاره به اینکه روند ورود گردشگران انگلیسی به ایران افزایش یافته است، ادامه داد: ایران تجربه خوبی در حوزه برگزاری موزه های مشترک با سایر کشورها دارد و در این حوزه موفقیت های بسیاری به دست آمده است، در حال حاضر نمایشگاهی از آثار موزه ای ایران در هلند به نمایش درآمده است که چند کشور دیگر هم متقاضی برگزاری این نمایشگاه هستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: برگزاری نمایشگاه مشترک بین موزه ملی ایران و موزه ملی بریتانیا می تواند یکی از نقاط همکاری بین دو کشور باشد، همچنین آمادگی برگزاری نمایشگاهی از آثار صنایع ستی ایران در انگلیس نیز وجود دارد.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد: شرکت ها و فعالان گردشگری ایران سالانه در نمایشگاه گردشگری لندن شرکت می نمایند و زمینه حضور شرکت های فعال گردشگری انگلیس در نمایشگاه گردشگری ایران که در بهمن ماه برگزار می گردد نیز فراهم است.

مونسان اضافه نمود: نشان دادن تصویر واقعی ایران به مردم انگلیس موضوع بسیار مهمی است که رسانه های این کشور می توانند در این بخش نقش آفرینی نمایند، امنیت، ثبات و زیبایی های ایران انکارناپذیر است اما مسائل و موانعی که بعضی کشورها به ویژه آمریکایی ها ایجاد نموده اند باعث شده است تا تصویری غیرواقعی از کشور ما در دنیا ارائه گردد، این موضوعی است که باید به آن توجه گردد.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: تسریع در روند صدور ویزا برای اتباع دو کشور از دیگر زمینه هایی است که می تواند مورد توافق و تفاهم قرار گیرد، چراکه هدف بیشتر ایرانیایی که درخواست ویزا دارند گردش یا فعالیت های مالی و فرهنگی است و نباید این افراد برای دریافت ویزا دچار زحمت شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: موضوع ویزا باید به صورت دوجانبه بین دو کشور مورد توافق قرار گیرد چراکه با برطرف موانع و مسائل در این بخش شاهد رشد و ارتقای گردشگری بین ایران و انگلیس خواهیم بود.

مونسان با ارائه توضیحاتی در خصوص نگهداری و مرمت بناهای تاریخی توضیح داد: ایران دارای بناهای تاریخی و آثار باستانی بسیار زیادی است که نیازمند کاوش و مرمت هستند با توجه به تعداد بسیار زیاد این آثار، مردم و بخش خصوصی وارد این بخش شده اند و غیر از بناها و آثار شاخص همچون تخت جمشید و پاسارگاد، سایر بناهای تاریخی که قابلیت واگذاری داشته اند برای مرمت و نگهداری، واگذار شده اند تا براساس استانداردهای سازمان میراث فرهنگی، مرمت شوند و سپس مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد، این یک ظرفیت مناسب برای افزایش همکاری در حوزه فرهنگی است، همچنین زمینه همکاری در حوزه کاوش و برگزاری کارگاه آموزشی نیز وجود دارد.

روابط بین ایران و انگلیس افزایش یافته است

همچنین در این دیدار راب مک کایر سفیر بریتانیا در تهران با ابراز خرسندی از دیدار با معاون رئیس جمهوری گفت: روابط دوجانبه بین ایران و انگلیس از دو سال قبل تاکنون افزایش یافته است و بریتانیا علاقه مند به افزایش ارتباط و تعامل با ایران در همه زمینه هاست.

او توضیح داد: افزایش همکاری ها در زمینه های نو از علاقه مندی های ماست، با توجه به موفقیت ایران در برگزاری موزه های مشترک، انگلیس هم آماده همکاری در این حوزه است چراکه با تعامل در این بخش، همکاری ها در سایر زمینه ها نیز ارتقا پیدا می نماید.

سفیر بریتانیا در تهران با تاکید بر اینکه موضوع ویزا باید به صورت دوجانبه از سوی دو کشور مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: در حال حاضر لیست بلندی از افرادی که درخواست ویزا دارند وجود ندارد و هر یک از اتباع ایرانی که درخواست ویزا داشته باشند ظرف مدت یک هفته قرار ملاقات می گیرند و روند صدور ویزا شروع می گردد.

مک کایر توضیح داد: ما آماده همکاری و افزایش پیوندها با ایران هستیم، متاسفانه در حال حاضر تعداد کسانی که از انگلیس به ایران می آیند کم است و باید این شرایط بهبود پیدا کند.

او توضیح داد: انگلیس مشتاق است و درخواست دارد در برنامه ای که برای ورزش چوگان به صورت بین المللی برگزار خواهد شد، همکاری داشته باشد، همچنین از سازمان میراث فرهنگی تقاضا داریم برای مرمت و نگهداری از یکی از بناهای تاریخی سفارت، متخصصان و کارشناسانی را به ما معرفی کند چراکه معتقدیم این بنا باید براساس استانداردهای میراث فرهنگی ایران مرمت و حفاظت گردد.

همکاری های بسیاری در حوزه باستان شناسی بین ایران و انگلیس در جریان است

در ادامه این دیدار محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی گفت: ما آمادگی داریم آرشیو سفال مربوط به کاوش محوطه های باستانی را که در اختیار سفارت انگلیس است، طبقه بندی و دسته بندی کنیم تا این آثار در موزه ملی ایران نگهداری گردد.

طالبیان ادامه داد: همکاری های بسیاری در حوزه باستان شناسی بین ایران و انگلیس در جریان است و آمادگی لازم برای ارتقای این همکاری ها نیز وجود دارد، همچنین زمینه همکاری در حوزه مرمت آثار تاریخی بین دو کشور وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی اضافه نمود: چوگان یک ورزش ایرانی است که در فهرست میراث دنیای نیز به ثبت رسیده است و ما زمینه همکاری انگلیس برای اجرای برنامه بین المللی چوگان را آنالیز می کنیم.

او ادامه داد: در فرصت مناسب تیمی از کارشناسان میراث فرهنگی می توانند برای آنالیز وضعیت ساختمان سفارت وارد عمل شوند و اقدامات مرمتی و حفاظتی لازم را برای ثبات وضعیت این بنا انجام دهند.

ولی تیموری معاون گردشگری هم در این دیدار با اشاره به اینکه گردشگری به عنوان پلی برای ارتباط بین ملت ها، ابزاری بسیار مناسب است، توضیح داد: گردشگری باعث شناخت مردم کشورها از همدیگر می گردد و این شناخت می تواند زمینه همکاری ها در سایر بخش ها را فراهم کند.

تیموری اضافه نمود: تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه مدیریت در حوزه گردشگری، آموزش و تجهیز مراکز اقامتی و همچنین توسعه زیرساخت های گردشگری سایت های تاریخی از مواردی است که دو کشور می توانند همکاری داشته باشند.

منبع: سازمان میراث فرهنگی
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 30 شهریور 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 245

به "گسترش همکاری های ایران و انگلیس در زمینه های فرهنگی و گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش همکاری های ایران و انگلیس در زمینه های فرهنگی و گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید