برجام و بازگشت فرانسه به نقش قدیمی، اعمال فشار به جای عمل به تعهد

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، خبرنگاران، گروه بین الملل-عبدالحمید بیاتی: ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه دیروز آدینه هشدار دادکه ایران و آمریکا تنها یک ماه فرصت دارند تا طرح پاریس برای زنده نگه داشتن برجام را اجرایی نمایند.

برجام و بازگشت فرانسه به نقش قدیمی، اعمال فشار به جای عمل به تعهد

وی با بیان این مطلب در ادامه گفت: طرح فرانسه برای برجام تاکنون موفقیتی نداشته و این بستگی به ایران و آمریکا دارد که این طرح را زنده نگه دارند.

لودریان هشدار دارد تا قبل از اینکه ایران فعالیت های هسته ای خود را تشدید کند، واشنگتن و تهران تنها یک ماه فرصت داشتند با هم برای کاهش تنش ها در خاور میانه مذاکره نمایند.

وزیر خارجه فرانسه در جمع قانونگذاران فرانسه گفت: اگرچه ابتکار ماکرون برای میانجیگری تاکنون نتیجه نداشته است اما با توجه به اینکه ایران اعلام نموده تا اوایل نوامبر اقدامات جدیدی را برای کاهش تعهدات توافق وین انجام خواهد داد، از این رو این دو کشور فرصت چندانی برای توقف روند افزایش تنش ها در منطقه ندارند.

طرح ماکرون چیست؟

گویا طرح امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای زنده نگه داشتن برجام دارای چهار بند است. این طرح در زمان حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در اختیار وی قرار گرفته است.

رئیس جمهوری ایران در بازگشت از نیویورک در مورد این طرح با تأکید بر اینکه آنچه این روزها بعضی در تبلیغات جهانی مطرح می نمایند با واقعیت فاصله دارد، گفت: البته این حرف که طرحی را فرانسه آماده نموده بود و کلیت آن طرح به یک معنا می توانست قابل قبول باشد، چون کلیت آن برمی گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته ای نباشد که همواره این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه های منطقه یاری کند که همواره یاری کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله شروع و پول نفت در اختیار ما قرار بگیرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: این اصولی بود که فرانسه با آمریکایی ها مطرح نموده بود و بعد با ما مطرح کرد. رئیس جمهور گفت: آنچه در نیویورک انجام گرفت ولو اینکه به ظاهر ممکن است بعضی فکر نمایند که در نقطه حل بود، اما با حل مسئله فاصله داشت و نمی گردد یک امر بسیار مهم را در ظرف چند ساعت و مدت کوتاه بدون درنظر دریافت همه جوانب و نتایج آن و سوءاستفاده ای که آنها می خواستند در آن مقطع انجام دهند، به انجام رساند.

البته پیش از سفر روحانی به آمریکا نیز رسانه های غربی جزئیاتی را از طرح فرانسه برای زنده نگه داشتن برجام منتشر نموده بودند. برای مثال، پایگاه خبری المانیتور نوشته بود امانوئل ماکرون بعد از چندین هفته رایزنی با مقام های ایران و مقام های کاخ سفید در صدد است در جریان دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در فرانسه در حاشیه نشست گروه 7 او را برای اعطای مشوق های مالی محدود به ایران در ازای آمدن این کشور به میز مذاکره و پایبندی کامل به برجام تحت فشار قرار دهد.

این رسانه به نقل از دیپلمات ها نوشته است فرانسه به دنبال مجاب کردن ترامپ به صدور معافیت های تحریمی برای بعضی از خریداران نفت ایران برای مدت زمان محدود، در ازای برگزاری مذاکرات است.

یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نگردد گفته این پیشنهاد، اعطای مشوق های محدود برای مدت زمان محدود و در ازای مذاکرات محدود را شامل می گردد و هدف آن به محک آزمون گذاردن مذاکره است. او گفت که مقام ها معتقد نیستند فشار صرف روی ایران موجب خواهد شد ایرانی ها تسلیم شوند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در جمع خبرنگاران گفته بود که پیشنهادهایی برای یاری به کاستن از تنش ها میان تهران و واشنگتن به ایران ارائه خواهد نمود.

ماکرون، بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: ما پیشنهادهایی در مورد کاستن از تحریم ها یا یک مکانیسم جبرانی با هدف قادر کردن مردم ایران به زندگی بهتر ارائه نموده ایم.

اما رویترز در این خصوص نوشت: آمریکا نشانه ای از اقدام برای کاستن از تحریم ها نشان نداده و تعیین نیست ماکرون به چه مکانیسم جبرانی اشاره می کرد.

ترامپ در برابر ماکرون

شواهد نشان می دهد دلیل شکست اقدامات ماکرون تا این لحظه اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بوده با این وجود اما ترامپ در روزهای اخیر به گونه ای سخن می گوید که گویا دلیل شکست کوشش های ماکرون، ایران بوده است.

در هیمن رابطه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح دلیل عدم حصول توافق برای بازگشت آمریکا به برجام و برطرف تحریم ها و شروع مذاکرات جدید که روحانی آنرا در آستانه تحقق عنوان نموده بود، گفت: همانطور که رئیس جمهور گفت، کوشش هایی از سوی اروپایی ها مخصوصا رئیس جمهور فرانسه در سفر اخیر به مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام دادند و حتی در این کوشش ها، حرکت های رو به جلویی هم داشتند. اما همزمان با انجام این کوشش ها، ترامپ در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رسما اظهار داشت تصمیمی برای کاستن تحریم ها ندارد و می خواهد تحریم ها را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه آن سخنان دقیقا 180 درجه مخالف آن چیزی بود که اروپایی ها از قول ایشان مبنی بر آمادگی بر لغو تحریم ها نقل می کردند، گفت: لازم بود کار بیشتری انجام گردد و تعیین گردد ترامپ به آنچه در جلسه خصوصی به اروپایی ها مطرح نموده، متعهد است یا آنچه انجام می دهد. این بحث کماکان با اروپایی ها ادامه دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به طرح چهار ماده ای رئیس جمهور فرانسه توضیح داد: طرح چهار ماده ای که مکرون داده است، طرحی است که از زبان ایشان مطرح شده و حاوی دیدگاه های ما نیست. ما کاملا تعیین نموده ایم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.

ناامید شدن از ترامپ و فشار آوردن بر ایران

صحبت های روز گذشته لودریان نشان می دهد که فرانسه از اقدام منطقی آمریکا در مورد برجام به نوعی ناامید شده اما با این وجود نمی خواهد این توافق تاریخی را از دست بدهد از همین رو در حال فشار آوردن بر ایران برای تداوم حضور در برجام است.

اروپایی ها و در راس آنها فرانسه برای تحقق این هدف مواردی همچون استپ بک را مطرح می نمایند. اما محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، درباره تهدید اروپایی ها به شروع فرآیند استپ بک و روند خروج از برجام در صورت اجرای گام چهارم از سوی ایران، با بیان اینکه براساس همه قواعد حقوقی، کسی نمی تواند در برابر اقدام جبرانی، اقدام جبرانی انجام دهد، مطرح کرد: اقدام جبرانی که برای اروپا در ماده 36 و 37 دیده شده در زمانی است که ایران به عنوان اولین نقض نماینده مطرح باشد و نه کشوری که تعهداتش را انجام داده و صرفا به خاطر نقض تعهدات از سوی آنها اقدام جبرانی انجام می دهد.

ظریف افزود: بحث خروج از برجام مطرح نیست بلکه بحث حل و فصل اختلافات مطرح است. همانطور که گفتم، اروپا از نظر حقوقی در موقعیت قابل توجهی ندارد.

به گزارش خبرنگاران، فرانسه از دیر باز به عنوان یک کشور سودجو و منفعت طلب مطرح بوده و نه یک کشور میانجی و اظهارات مقامات این کشور در روزهای اخیر به خوبی بیانگر این مطلب است. اینکه ایران بدون بهره مند شدن از منافع برجام در این توافق بماند و به تعهدات خود عمل کند حرفی است که نشان از ادامه روحیات استعمارگرایانه در کشورهای غربی همچون فرانسه دارد.

اروپا تا اینجای کار به تعهدات خود در قبال ایران عمل ننموده و فقط با حرف و وعده کوشش نموده تا ایران را در برجام نگه دارد؛ کاهش مرحله ای تعهدات از سوی ایران در پاسخ به بدعهدی های طرف مقابل استراتژی مناسبی است که موجب شده طرف های امضا نماینده برجام در تنگنای حقوقی قرار بگیرند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 13 مهر 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 279

به "برجام و بازگشت فرانسه به نقش قدیمی، اعمال فشار به جای عمل به تعهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برجام و بازگشت فرانسه به نقش قدیمی، اعمال فشار به جای عمل به تعهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید