صندلی ملکه انگلیس لرزان شد، نقش الیزابت درحال تغییر است

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، خبرنگاران نوشت: شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی بیان کرد بحران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) نقش ملکه این کشور را تغییر می دهد.

صندلی ملکه انگلیس لرزان شد، نقش الیزابت درحال تغییر است

در انگلیس شخص نخست وزیر، رئیس دولت به شمار می رود، اما رئیس کشور نیست زیرا ملکه رئیس کشور به شمار می رود.در انگلیس نقش ملکه، بیشتر تشریفاتی است و او رئیس تشریفاتی کشور به شمار می رود. اما در شرایط فوق العاده ای که در حال حاضر این کشور با آن روبرو است، محتمل است نقش ملکه نیز تغییر کند.

ملکه وقتی برای مجلس سخنرانی می نماید متنی را قرائت می نماید که دولت نوشته است. درواقع، درست است که صدا صدای ملکه است، اما سخن سخن ملکه نیست. او در مخفی نگهداشتن دیدگاه هایش برای خودش استاد شده است. ما هرگز نمی توانیم متوجه شویم که او چه نظری دارد. در واقع همین مسئله یکی از اسرار حیات طولانی او در این مسند بوده است. او هرگز بیم ندارد زیرا هرگز دیدگاه های سیاسی بیان نمی نماید. همین رویکرد به وی این امکان را می دهد تا همه احزاب در مجلس از او حمایت نمایند. باید توجه داشت که مجلس تنها نهادی است که می تواند قدرت را از ملکه بگیرد.

مجلس عالی ترین نهاد سیاسی و قدرت در انگلیس به شمار می رود. ملکه به مجلس جوابگو است. ملکه فقط با توصیه نخست وزیر اقدام می نماید که جدیدترین مصداق آن، زمانی بود که بوریس جانسون از ملکه خواست تا با طرح تعلیق مجلس موافقت کند. ملکه با این درخواست موافقت کرد بدون آنکه این طرح را زیر سوال ببرد. تاکنون این نظام در انگلیس جواب داده است، اما ممکن است این وضع با اقدامی که این هفته اعضای مجلس صورت می دهند، تغییر کند.

اعلام تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در روز چهارشنبه مبنی بر تعلیق مجلس از دومین هفته سپتامبر تا چهاردهم اکتبر یعنی دو هفته پیش از مهلت برکسیت در 31 اکتبر (9 آبان)، موجی از خشم و اعتراض در انگلیس را برانگیخته است.

مطابق با قانون اساسی انگلیس، نخست وزیر این کشور اجازه دارد مجلس را به حال تعلیق درآورد، هر چند برای این کار به موافقت ملکه احتیاج دارد. نخست وزیر انگلیس معمولا این کار را در فصلی که کنگره احزاب سیاسی این کشور در ماه سپتامبر برگزار می گردد، انجام می دهد. اما زمانی را که جانسون برای تعلیق مجلس انتخاب نموده و مدت پنج هفته ای سبب اعتراض مخالفان با برکسیت سخت (خروج انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا) شده است.

منتقدان و مخالفان می گویند بوریس جانسون میخواهد با این کار مانع از مخالفت نمایندگان مجلس با برکسیت سخت گردد. اما جانسون می گوید تعلیق مجلس پیش از ارائه برنامه سیاست ملی از سوی دولت جدید در سخنرانی ملکه الیزابت، که در حال حاضر برای 14 اکتبر برنامه ریزی شده است، یک روند معمولی بوده و علاوه بر آن مجلس در اواخر سپتامبر همزمان با کنگره احزاب سیاسی تعطیل می گردد.

2323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 242

به "صندلی ملکه انگلیس لرزان شد، نقش الیزابت درحال تغییر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی ملکه انگلیس لرزان شد، نقش الیزابت درحال تغییر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید