خروج مجلس انگلیس از تعلیق

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، رئیس مجلس عوام انگلیس امروز (سه شنبه) بیان کرد که بر اساس رای تاریخی دیوان عالی این کشور درباره غیرقانونی بودن تصمیم دولت بوریس جانسون برای تعلیق مجلس، این نهاد قانونگذار فردا (چهارشنبه) تشکیل جلسه داده و نمایندگان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

خروج مجلس انگلیس از تعلیق

به گزارش ایرنا جان برکو طی سخنانی در مقابل ساختمان مجلس این کشور به خبرنگاران گفت: مقدمات ادامه فعالیت مجلس در حال اجرا است.

وی با اشاره به رای دادگاه خاطر نشان کرد که مجلس تعلیق نبود و نمی توان به آن عنوان بازگشایی اطلاق کرد.

به گفته برکو، مجلس انگلیس که از دو هفته پیش به دستور نخست وزیر این کشور معلق شد، فردا ساعت 11 و 30 دقیقه به وقت محلی تشکیل جلسه خواهد داد.

همزمان جرمی کوربین رهبر حزب اصلی مخالف دولت انگلیس که در پی رای دادگاه خواهان کناره گیری بوریس جانسون از مقام نخست وزیری شده، بیان کرد که سخنرانی خود را در اجلاس سالانه حزب کارگر به جلو انداخته تا فردا در مجلس حاضر گردد.

بر اساس برنامه اعلام شده، او قرار بود فردا (چهارشنبه) در آخرین روز اجلاس و طبق رویه هر سال سخنرانی کند.

بوریس جانسون از 10 سپتامبر گذشته در اقدامی جنجال برانگیز تصمیم گرفت تا مجلس این کشور را برای اجرای برگزیت معلق کند. این تصمیم در حالی اجرای شد که انگلیس کمتر از دو ماه دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکنون سه بار طرح دولت را درباره نحوه اجرای برگزیت رد کردند و بوریس جانسون امیدوار بود بتواند با تعلیق مجلس، برگزیت را بدون مزاحمت نمایندگان به پایان برساند.

با این حال دیوان عالی انگلیس امروز با صدور حکمی تاریخی، تصمیم دولت را در این باره غیرقانونی بیان کرد.

قاضی هیل رئیس دیوان عالی انگلیس با اشاره به نقش مجلس در حوزه قانونگذاری توضیح داد که نمایندگان باید قادر باشند تا از نهادهای اجرایی حساب بکشند.

وی تعلیق طولانی مجلس را اقدامی غیرمفید توصیف و توضیح داد که دولت دلیل موجهی را برای تصمیم خود ارائه نکرده است.

رییس دیوان عالی انگلیس بیان کرد که 11 قاضی پرونده به این نتیجه رسیدند که تصمیم دولت برای کسب اجازه از ملکه به منظور تعلیق مجلس اقدامی غیرقانونی و باید ملغی گردد.

دفتر نخست وزیری انگلیس تاکنون درباره رای دادگاه اظهارنظری نکرده اما نمایندگان خشمگین این کشور برای بازگشت به مجلس و حساب کشی از دولت لحظه شماری می نمایند.

در این میان، جوانا چری نماینده حزب ملی اسکاتلند در اظهارنظری تند توضیح داد که رای دادگاه پیروزی بزرگی برای حاکمیت قانون و دموکراسی است که در آن حتی ملکه هم مافوق قانون نیست.

همزمان بعضی رسانه های عصرگاهی انگلیس با اختصاص صفحه اول خود به شکست سنگین دولت جانسون، او را با القابی همچون گناهکار خطاب قرار داده اند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 257

به "خروج مجلس انگلیس از تعلیق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج مجلس انگلیس از تعلیق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید