خروج یونان از منطقه یورو می تواند آغازی بر سرانجام اتحادیه اروپا باشد

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، خبرنگاران: معاون اسبق وزارت دارایی آلمان خروج یونان از منطقه یورو را شروعی بر خاتمه اتحادیه اروپا دانسته چنین اتفاقی را برای این اتحادیه فاجعه بار ارزیابی کرد.

خروج یونان از منطقه یورو می تواند آغازی بر سرانجام اتحادیه اروپا باشد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یونان بعد از انتخابات پارلمانی 25 ژانویه و پیروزی حزب چپ گرای سیریزا که مخالف ادامه سیاست های ریاضتی اتحادیه اروپا است به موضوعی داغ و جنجالی در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

آلکسیس تسیپراس رهبر حزب چپ گرای سیریزا که به نخست وزیری یونان رسیده است، مخالف سیاست های ریاضتی اتحادیه اروپا بوده و در عین حال چندی پیش خواهان تداوم حمایت های مالی بروکسل از کشورش شد.

چند روز پیش وزرای دارایی منطقه یورو در نشستی در بروکسل تصمیم گرفتند تا برنامه های کمکی به یونان را به منظور جلوگیری از ورشکستگی دولت آن به مدت چهار ماه دیگر تمدید نمایند. یونان نیز قرار است به ازای آن برنامه های اصلاحی مد نظر خود را به بروکسل ارائه دهد تا این اتحادیه بر اساس آن تصمیم گیری های بعدی را انجام دهد.

این روزها بحثهای زیادی درباره احتمال خروج یونان از منطقه یورو در صورت تداوم اوضاع وخیم مالی این کشور به وجود آمده است.

خبرنگار بین الملل خبرنگاران در همین ارتباط مصاحبهیی را با دکتر هاینر فلاسبک معاون اسبق وزارت دارایی آلمان انجام داده است.

دکتر هاینر فلاسبک از کارشناسان برجسته مالی آلمان است که از سال 2005 استاد افتخاری در دانشگاه هامبورگ بوده و همچنین سابقاً در بخشهای مختلف وزارت اقتصاد آلمان فعالیت می نموده است. از سال 1988 تا 1998 نیز بخش اقتصاد انستیتو تحقیقات مالی در برلین را ریاست می نموده است.

وی همچنین از سال 1998 تا 1999 معاون وزارت دارایی آلمان بوده است. دکتر فلاسبک همچنین نویسنده کتاب های فراوان بوده است.

معاون اسبق وزارت دارایی آلمان در پاسخ به این پرسش در آخرین نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا توافق شد که کمکهای مالی به یونان برای مدت چهار ماه دیگر تمدید گردد و نظر شما درباره این توافق چیست و آیا این خاتمه داستان یونان است؟ گفت: خیر، ما باید هنوز روی شرایط این کمکها به توافق برسیم و در اینجا برای یونان بسیار سخت خواهد بود که تصمیمات خود را عملی نموده و به دیگران بقبولاند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که احتمال خروج یونان از منطقه یورو تا چه حد است، گفت: در حال حاضر این مسئله مطرح نیست، اما اگر آلمان همچنان بر موضع سختگیرانه خود باقی بماند بنابراین همه چیز ممکن است. خروج یونان از منطقه یورو یک فاجعه برای اروپا خواهد بود.

دکتر فلاسبک در ادامه در پاسخ به این پرسش که کدام سناریوها در روزها و ماه های آینده برای یونان وجود دارد، گفت: مذاکرات انجام خواهد شد و این مسئله مهم است که فرانسه و ایتالیا چگونه رفتار و چه موضعی را اتخاذ نمایند. اگر آنها در طرف یونان قرار گیرند شاید بتوان آلمان را هم مجبور به مصالحه و سازش کرد.

این سیاستمدار اسبق آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که خروج یونان از منطقه یورو چه عواقبی برای یونان و اتحادیه اروپا دارد، گفت: با توجه به شرایط امروز چنین اتفاقی می تواند آغازی بر خاتمه اتحادیه اروپا باشد. بعضی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و فرانسه در شرایط مشابه یونان قرار دارند. این کشورها همه به سیاست های دیگری احتیاج دارند. اگر یک کشور از منطقه یورو خارج گردد زنجیره ای از خروج کشورها از منطقه ارز مشترک می تواند ایجاد گردد.

وی درباره عملکرد تا به حال دولت جدید یونان نیز گفت: یک دولت جدید همیشه با سختی ها و دشواری هایی روبه رو است، اما با توجه به رجحان دیگر کشورهای اروپایی نسبت به یونان تا به حال این دولت بد عمل ننموده است.

دکتر فلاسبک اخیراً در مصاحبه با یک روزنامه سوئیسی گفت که موضع دولت یونان عاقلانه است و اگر موضع گیری ناعاقلانه ای وجود دارد از طرف دولت آلمان است. یونان در اصل خواهان توقف یک سیاست شکست خورده است، سیاستی که در پنج سال اخیر از طرف طلبکاران یونان به این کشور تحمیل شد کاملاً شکست خورده است. این سیاست ها به قویترین سقوط اقتصاد یک کشور که ما از زمان رکود بزرگ مشابه آن را ندیده ایم منجر شده است. این سیاست ها در یونان حالت های فاجعه باری را ایجاد نموده است.

این کارشناس معروف آلمانی در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام نمود که دولت یونان کاملاً حق دارد که دیگر نمی خواهد اصلاحات سخت را در پیش گیرد، آلمان کاملاً در اشتباه است و موضع گیری بجایی ندارد.

منبع: تسنیم
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 259

به "خروج یونان از منطقه یورو می تواند آغازی بر سرانجام اتحادیه اروپا باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج یونان از منطقه یورو می تواند آغازی بر سرانجام اتحادیه اروپا باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید