پیغام تهدید آمیز آلمان به نخست وزیر جدید انگلیس: بوریس آرام بگیر!

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، دولت آلمان به نخست وزیر جدید انگلیس درباره داشتن انتظارات بیش از حد از اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت هشدار داده و از وی خواست با توجه به اینکه مبارزات انتخاباتی تمام شده دیگر آرام بگیرد.

پیغام تهدید آمیز آلمان به نخست وزیر جدید انگلیس: بوریس آرام بگیر!

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولت آلمان به بوریس جانسون، نخست وزیر جدید انگلیس درباره داشتن انتظارات بیش از حد از اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت هشدار داده است.

مایکل رات، معاون وزیر امور خارجه آلمان در این باره در مصاحبهیی با زد دی اف آلمان گفته است: پیام من به نخست وزیر جدید انگلیس بسیار واضح است و آن این است که بوریس مذاکرات انتخاباتی تمام شده است؛ دیگر آرام بگیر.

وی اضافه نمود: تحریکات جدید مفید نیست. قرارداد فعلی درباره جزئیات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دیگر مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت.

البته جانسون در مصاحبهیی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان درخواست نموده است که طرح موسوم به Backstop در توافق برگزیت باید حذف گردد.

یکی از مهم ترین نقدها به توافق برگزیت ترزا می با بروکسل، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، معین نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا پشتیبان یکی از راه های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت مرز سخت یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می گردد برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

طرح پشتیبان می تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راه چاره موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همیشه تاکید نموده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی پذیرد.

بوریس جانسون که روز چهارشنبه رسما سکان نخست وزیری انگلیس را بر عهده گرفت اعلام نموده است که کشورش در تاریخ مقرر 31 اکتبر در صورت لزوم همچنین بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک خواهد نمود. این مسئله در عرصه مالی به عنوان سناریوی وحشتناکی ارزیابی می گردد.

جانسون بعد از عهده داری این سمت خود همچنین با رئیس جمهور فرانسه هم صحبت نموده و او نیز مذاکرات مجدد درباره برگزیت را رد نموده است.

مایکل رات، معاون وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از مصاحبه با زد دی اف آلمان گفت که اتحادیه اروپا منسجم است. این ساده لوحانه است که اعتقاد داشته باشیم که این تشکل اجازه اخاذی را خواهد داد. در نهایت انگلیس خود بیشترین هزینه را در این اوضاع پرداخت خواهد نمود.

سخنگوی دولت آلمان خبر داده است که مرکل در یک مصاحبهی تلفنی با جانسون درباره برگزیت صحبت نموده و جانسون را برای اولین دیدار به برلین دعوت نموده است.

یک سخنگوی بوریس جانسون هم درباره مصاحبهی تلفنی وی با مرکل گفته است که هر دو سیاستمدار با هم توافق نموده اند که در ارتباط باقی بمانند. به گفته وی نخست وزیر انگلیس تاکید نموده است که تنها راه چاره برای ادامه روند برگزیت حذف طرح موسوم به Backstop در آن است.

انتخاب بوریس جانسون به نخست وزیری انگلیس در شرایطی که این کشور در آستانه خروج از اتحادیه اروپا واقع شده است با واکنش های توأم با نگرانی و دلسردی مقامات اروپایی همراه شده است. رهبران اتحادیه اروپا هشدار داده اند که توافق خروج انگلیس از این اتحادیه قابل مذاکره مجدد نیست. همزمان شهروندان انگلیسی در لندن نیز با برگزاری تظاهراتی مخالفت خود را با روی کار آمدن جانسون ابراز کردند.

جانسون پیش تر گفته بود که انگلیس نباید هزینه خروج از اتحادیه اروپا را که بالغ بر 309 میلیارد پوند است پرداخت کند و خواستار برگزیت سخت شده بود و همین مسئله نگرانی اروپایی ها را در پی داشته است.

در سال 2016 دولت انگلیس طی یک همه پرسی موظف شد طی یک برنامه زمان بندی، سال 2018 از اتحادیه اروپا خارج گردد. اما ترس از عواقب مالی و سیاسی آن موجب شد دولت ترزا می کوشش کند برای اجرای تدریجی برگزیت با اتحادیه اروپا توافق نامه ای را امضا کند. اما این توافق نامه پس از چندبار اصلاح نیز نتوانست در مجلس انگلیس رأی بیاورد و خروج این کشور از اتحادیه اروپا هم چنان در هاله ای از سردرگمی واقع شده است.

ناتوانی ترزا می در رسیدن به توافق با بروکسل موجب شد وی استعفای خود را اعلام کند و حالا هم بوریس جانسون با رای اکثریت محافظه کاران به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شده است.

کمیسر بودجه اتحادیه اروپا هم به بوریس جانسون، درباره عدم پرداخت هزینه های خروج به اتحادیه اروپا در صورت یک برگزیت نامنظم هشدار داده و گفته است که اگر جانسون در این اظهارات خود جدی باشد این به اعتبار انگلیس آسیب می رساند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 16 شهریور 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 133

به "پیغام تهدید آمیز آلمان به نخست وزیر جدید انگلیس: بوریس آرام بگیر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام تهدید آمیز آلمان به نخست وزیر جدید انگلیس: بوریس آرام بگیر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید