نزاع فیلیپین و کانادا بر سر زباله

به گزارش آژانس مسافرتی سفرهای اَدِلیا، تهران- خبرنگاران- رئیس جمهوری فیلیپین که در هفته های اخیر از دولت کانادا به طور رسمی خواسته بود تا صدها تن زباله ارسالی به این کشور را بازگرداند، پس از پاسخ نگرفتن از کانادا،این کشور را تهدید به جنگ نموده و در اقدامی جدید دستور فراخوانی سفیر کشورش را از اوتاوا داده است.

نزاع فیلیپین و کانادا بر سر زباله

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، علت فراخوانی سفیر دولت دوترته از کانادا به علت دعوا بر سر صدها تن زباله است که قریب سال پیش به این کشور ارسال شد و آتش تنش ها را میان اوتاوا- مانیل شعله ور کرد.

رئیس جمهور این کشور جنوب شرق آسیا در روز هفتم ماه جاری میلادی همچنین هشدار داده بود اگر کانادا در مدت یک هفته آینده زباله هایش را از این کشور بازنگرداند به اوتاوا اعلام جنگ خواهد نمود و دستور عودت این زباله ها را نیز صادر می نماید.

مانیل پست در مورد علت بروز این دعوا و تهدید از سوی رئیس جمهوری فیلیپین نوشت: این تهدید به این دلیل بود که چندین کانتینر بزرگ شامل صدها تن زباله های خانگی و الکترونیکی در چندین سال پیش به مانیل ارسال شده که اکنون در جنوب بندر مانیل (پایتخت این کشور) تهدیدات زیاد زیست محیطی را برای منطقه فراهم نموده است.

طبق این گزارش مردم فیلیپین نیز با برگزاری چندین تظاهرات تاکنون خواهان بازگرداندن این زباله ها توسط کانادا شده اند.

دوترته که به عنوان رئیس جمهور جنجالی و پر سرو صدا در جنوب شرق آسیا شهرت یافته در اظهاراتی بسیار تند دراین زمینه گفته بود: به کانادا هشدار می دهم که تا هفته آتی این زباله ها را خارج نمایند. به کانادایی ها می گویم آشغال هایتان در راه است.اگر دولت کانادا این زباله ها را برنگرداند دستوربازگردان و ریختن آن ها را در جزایر کانادا خواهم داد.

طبق گزارش یورو نیوز، شرکت کانادایی Chronic Inc با یاری شریک فیلیپینی اش در دو سال پیاپی 2013 و 2014، زباله های زیادی شامل 103 کانتینر کشتی که قرار بود حاوی زباله های پلاستیکی باشند برای بازیافت به فیلیپین صادر کردند، اما مسئولان مانیلی اعلام نمودند که پس از آنالیز ها معین شد که این زباله ها غیرپلاستیکی و غیرقابل بازیافت هستند که نشان می دهد کانادا براساس قراردادش عمل ننموده است.

یک دادگاه فیلیپینی در سال 2016 میلادی نیز در رسیدگی به پرونده تشکیل شده در این زمینه حکم عودت این زباله ها را به کانادا صادر کرد، اما اتاوا درخلال این مدت همواره از بازگردان آنها سرباز زده و از فیلیپین خواسته است تا آن ها را در همان کشور معدوم نمایند.

این موضوع به اندازه ای در روابط دو کشور تاثیر داشته است که جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در دو سفر اخیرش در سالهای 2015 و 2017 میلادی به فیلیپین در مورد علت عدم خروج این زباله ها از مانیل مورد سوال رسانه ها و مسئولان این کشور نهاده شد.

وی در پاسخ به این سوالات گفت که کانادا هیچ ابزار قانونی ندارد تا شرکت ارسال نماینده زباله ها را وادار به بازگرداندن آنها کند، اما وعده داد که این موضوع را در کشورش مورد آنالیز قرار دهد.

مانیل و اوتاوا مدتی بعد حتی کمیسیون مشترکی برای رسیدگی به درخواست فیلیپین برای بازگرداندن این زباله ها تشکیل دادند،اما اقدامات این کمیسیون نیز بدون نتیجه مورد دلخواه مانیل، همچنان درگیر تشریفات دیپلماتیک دراین زمینه مانده است.

انتها دوترته رئیس جمهور فیلیپین با دخالت دراین موضوع،کانادا را به دلیل عدم بازپس گیری زباله هایش مورد هشدار و تهدید قرار داد.

نمایندگان فیلیپین می گویند براساس معاهده بین المللی زیست محیطی بازل، کشورها نمی توانند پسماندهای خطرناک خود را بدون رضایت دیگر کشورها به مقصد آنها صادر نمایند و چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد کشورهای مبدا یا ارسال نماینده باید حداکثر در مدت یکماه زباله های خود را بازگردانند.

کنوانسیون بازل یک معاهده بین المللی است که که مبادله زباله های خطرناک میان کشورها را کنترل می نماید. این توافق عمدتا در مورد ضایعات پلاستیکی است. براساس قانون قبلی آمریکا و سایر کشورها می توانستند بدون تائید دولت های کشورهای در حال توسعه، زباله های بی کیفیت پلاستیکی را به نهادهای خصوصی این کشورها ارسال نمایند. اما اکنون براساس اصلاح توافق شده تمامی صادرنمایندگان ضایعات باید از کشورهای دریافت نماینده زباله های آلوده و غیرقابل بازیافت پلاستیکی مجوز قانونی کسب نمایند.

برخی کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی، مالزی، تایلند و فیلیپین در دهه های اخیر به عنوان مقاصد کشورهای توسعه یافته صنعتی برای صادرات زباله های مختلف ازجمله زباله های صنعتی و پلاستیک محسوب شده اند.

طبق گزارش های سازمان های بین المللی اکنون حدود 100 میلیون تن پلاستیک در اقیانوس های دنیا یافت می شوند که 80 تا 90 درصد آن از منابع موجود بر زمین ناشی می شوند.

فعالان محیط زیست در جنوب شرق آسیا می گویند اکثر این زباله ها در این منطقه از دنیا انباشته شده است و بسیاری از مردم فقیر در اندونزی با جمعیتی افزون بر 261 میلیون نفر با خرید و فروش زباله و ضایعات وارداتی روزگار بسیار ناخوشایندی را سپری می نمایند واز این رو هزاران نفر در این کشور به کارگران تقریبا رایگان شرکت های خصوصی سودجوی واردات ضایعات تبدیل شده اند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا پس از سرانجام ضرب العجل اعلام شده همتای فیلیپینی اش،بدون توجه به این ضرب العجل اعلام نمود: امیدوار است این مشکل را در آینده ای نزدیک برطرف کند. پاسخی که مانیل را قانع ننموده و موجب شده است تا دوترته فرمان فراخوانی سفیر کشورش را بدهد.

روابط فیلیپین و کانادا در دو سال گذشته به رغم افزایش آمار مهاجرت بین دو کشور در سردی و تیرگی بوده است. آمار مهاجران فیلیپنی در کانادا در یک دهه اخیر مسیر فزاینده ای را طی نموده است و براساس گزارش های رسانه ای در سال 2016 در کانادا بیش از 850 هزار فیلیپنی مشغول به کار، تحصیل و تجارت بوده اند.

مانیل اما می گوید از زمان واردات این ضایعات ناخواسته، تاکنون محتوای 34 کانتیر امحاء شده، اما همچنان 69 کانتینر دیگر دارای زباله هایی است که نباید وارد این کشور جنوب شرق آسیا می شدند.

گزارش: مریم شفیعی

آساق**1599**1663**

منبع: ایرنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 16 شهریور 1398 گردآورنده: adeliasafar.com شناسه مطلب: 33

به "نزاع فیلیپین و کانادا بر سر زباله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزاع فیلیپین و کانادا بر سر زباله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید